CSR
CSR - Corporate Social Responsibility - er et voksende konkurrenceparameter i dansk erhvervsliv for både små og store virksomheder. CSR handler om, at virksomheder agerer samfundsmæssigt ansvarligt ved at tage hensyn til f.eks. menneskerettigheder, sociale vilkår, arbejdsforhold, miljø og klima.
Den officielle definition af CSR dækkede i mange år over de samfundsgavnlige aktiviteter, som virksomhederne frivilligt påtog sig, og som rakte udover compliance – det vil sige udover virksomhedens lovmæssige forpligtelser. I dag dækker CSR ofte både over virksomhedernes efterlevelse af frivillige initiativer og nationale lovkrav. For mange virksomheder er samfundsansvaret også forretningsdrevet, hvilket vil sige, at det er en del af virksomhedens kerneforretning og altså ikke ses som noget adskilt fra forretningen.
I Danmark er det frivilligt for virksomhederne, om de vil arbejde med CSR eller samfundsansvar, men siden 2009 har de største danske virksomheder været forpligtet til at redegøre for deres arbejde med samfundsansvar, jf. §99a i årsregnskabsloven. Virksomhederne skal rapportere om deres aktiviteter i forhold til en række indsatsområder, blandt andet miljø og klimaforhold, sociale forhold og medarbejderforhold, respekt for menneske- og arbejdsrettigheder, anti-korruption og bestikkelse. Hvis en virksomhed ikke har noget at redegøre for på et område, skal man efter et såkaldt ’følg eller forklar-princip’ begrunde hvorfor.